Motivasi Kekeluargaan Ummah!

Assalamualaikum w.b.t..

Subhanallah Walhamdulillah Wa Lailahaillallah Wallahuakbar! Wa La Hawlawala quwwata illa billahil ‘aliyyil’azim…

Allahumma solli ‘ala sayyidina muhammad wa ‘ala aali sayyidina muhammad…

Bismillahirrahmanirrahim…Allahumma bariklana fii rojab wa syaaban wa balligna ramadan…

Alhamdulillah..setelah lama menyepi n x update blog ni,akhirnya pd mlm 14 Ramadan 1433H ini Allah bg ruang dan peluang utk ana menjenguk blog yg bersawang tebal nih!:)

Alhamdulillah..doa kita dimakbulkan Allah kerana kita masih berpeluang untuk berjumpa dgn Ramadan Al-Mubarak (bulan Tarbiyyah) pd thn 1433 H ini…Alhamdulillah!^^

Baru2 ini..ramai sahabat2 ana yg telah selamat mndirikan rumahtangga dgn pemilik tulang rusuk masing2…tahniah ana ucapkan!Barakallahu lakuma wa baraka ‘alaikuma wa jama’a bainakuma fi khoir…:)

 

 

Jadi,utk N3 kali ini ana trfikir utk menulis tntg motivasi kekeluargaan sebab selepas masing2 sudah selamat mndirikan rumah tgga,pastinya menunggu pula detik kelahiran cahaya mata ,kan3…wah!sweetnya..masyaAllah..Maka nikmat Tuhan manakah yg engkau dustakan???

Menurut Rasulullah SAW jg,sesebuah perkahwinan akan bertambah keberkatannya apabila pasangan memperoleh cahaya mata dalam masa yang singkat selepas perkahwinan…Melalui perkahwinan /pembinaan bait al-muslim inilah akan terlahirlah pejuang2 dan dai’e2 yg hebat,insyaAllah…^^

Sebenarnya,ana terlintas utk menulis pasal ni sebab ana ada mengikuti satu program motivasi kekeluargaan..pengisiannya sgt mntap penuh dgn ilmu dan amalan yg boleh diikuti terutamanya utk para ibu/wanita..ok cekkidout!:)

Antara isi penting ceramah…(asif,ana type yg ana salin je,xsempat nk eksplen lebih lnjut sbb skng dh mlm,nk kne tido awal sebab esk nk bgn sahur+qiamullail 🙂

-Al-Ahqaf:15

-Al-Quran kitab yang diturunkan lengkap termasuk pembinaan keluarga dan ummah

-Baca quran bukan untuk hafalan sahaja tapi untuk AMALAN

-Sahabat Rasulullah baca 2 potong ayat quran saja sebelum keluar rumah untuk diamalkan.

-Kesimpulannya,nak jadi ibu cemerlang mesti dengan adanya al-quran sebagai petunjuk dan panduan dalam kehidupan

-Contoh ibu cemerlang,Aminah (isteri yang solehah) merelakan pemergian Abdullah suaminya ke Syam untuk berniaga walaupun baru sehari kahwin berbanding umat sekarang yang belum tentu reda seperti redanya Aminah

-Petua ibu cemerlang

:Kena ada rasa kasih dan sayang pada suami semasa mengandungkan anak (impak pada anak dalam kandunagn)

:Setiap bulan mengandung ada doa dan cara pemakanan yang tersendiri

: Pemakanan ibu semasa mengandung sangat memberi kesan kepada anak dalam kandungan

:Sentiasa doakan anak semasa dalam kandungan dari awal lagi..pegang perut dan cakap “Wahai pejuang Islam”

:Kena khatam baca quran lapan kali dalam kandungan>anak genius

:Ceritakan pada anak-anak tentang keperwiraan ibu,bapa,datuk dan nenek barulah anak akan membesar jadi kuat

-Muslimat kita ada ummul mukminin dan ummahatul mukminin yang boleh dijadikan contoh tauladan:

:Ada muslimat yang suka memasak : Safiyyah r.ha

: Ada muslimat yang suka belajar : Aisyah r.ha

: Ada muslimat yang suka berniaga : Khadijah r.ha

: Ada muslimat yang minat berpolitik : Ummu Salamah

: Ada muslimat yang pemurah : Zainab r.ha

: Ada muslimat yang suka berdandan : Juwairiyah r.ha

>>>>Ibu yang cemerlang kena faham yang setiap anak punya minat dan kecenderungan masing-masing dan kita kena menyokongnya

-Ibu cemerlang kena mantapkan AQIDAH anak-anak

-Perempuan yang tenang dan bahagia, punya susu dada yang pekat dan banyak

-Ibu yang cemerlang sentiasa doakan anak dari kecil sampai mati

-Lakukan penyusuan dengan penuh kasih sayang.Mulakan dengan bismillah dan dengan senyuman yang manis pada anak-anak,pasti ibu akan berbahagia.

 

Kriteria Ibu Cemerlang—

Ibu yang cemerlang kena tahu hak dan tanggungjawab:

  1. Hak:ditaati, dihormati oleh suami dan anak-anak
  2. Tanggungjawab:masak untuk suami dan anak,beli pakaian,sediakan tempat tinggal yang selesa dan bahagia untuk anak-anak

-Ibu yang cemerlang kena pandai bezakan syakilah (kecenderungan) dan malakah (bakat)

-Didik anak-anak melalui pemakanan

-Ibu cemerlang juga menjaga kebersihan

Wallahu’alam…semoga bermnfaat..:)

Advertisements

Leave a comment »

Allahuakbar!!!

Bismillahirrahmanirrahim…

Ramai di kalangan kita sentiasa merasa rendah diri lah,ilmu kurang lah,tak hebat lah dan macam2 lagi lah..betol x??

 

 

Jangan risau wahai sahat2ku…sebab Allah itu Maha Adil…Dia mencipta setiap manusia dgn pelbagai ciri2 kesempurnaan dan kelebihan yg kadangkala ramai yang tak sedar yang dia punya kelebihan tersebut…

So,manusia haruslah sentiasa muhasabah diri,koreksi balik diri masing-masing adakah kita sudah mengoptimumkan segala kemahiran dan kelebihan yg Allah kurniakan pada setiap kita utk beribadat kepada Allah???untuk menjalankan suruhan Allah??…jangan lupa firman Allah:::

“Tidak aku ciptakan Jin dan Manusia itu melainkan untuk beriabadah kepadaku”… Az.Zariat 56.

emmm..jom tgk diri masing2,apa aku boleh sumbangkan utk Islam?apa yg aku ada?fikir fikir dan fikir lagi,pasti kamu memiliki jawapannya…:)

“JaNgAn kItA KAgUm ApAbIlA MeLiHaT OrAnG hEbAt…TaPi kAgUMlAh dGn kEkUaSaAn ALLAH yAnG MeNuTuP KeAiBaN YaNg TeRdApAt pAdA OrAnG TeRsEbUt”-ALLAHURABBI!

*short entry for today…hope it’s helpful..^^

Leave a comment »

Rindu padamu tak tertanggung..~

Assalamualaikum..salam ambang Ramadhan..

LAFAZ NIAT PUASA
nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis
sanati lillahi ta’aalaaLAFAZ NIAT PUASA UNTUK SEBULAN

sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini
kerana Allah Taala

DOA BERBUKA PUASA

allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu
birahmatika ya arhamarrohimin

Selamat menyambut bulan Ramadhan! 🙂

Ya Allah,sampaikanlah aku kepada Ramadhan-Mu..aku mohon Ya Allah jadikanlah Ramadhanku kali ini lebih baik amalannya dri Ramadanku yg lepas..amiin..

Leave a comment »

Buku oh buku…

Assalamualaikum…pada entry kali ni ana ingin mengesyorkan beberapa buah buku yg bagus dn bermanfaat untuk dibaca…sebagai seorang hamba Allah di atas muka bumi ini,kite hendaklah sentiasa rajin utk mencari dn menggali perlbagai ilmu Allah..di samping menambah lagi ilmu penetahuan yg sedia ada..

Bukankah kite mahu bahwa ‘hari ini lebih baik dari semalam dn hari esok lebih baik dari hari ini’

Jadi,inilah salah 1 usaha utk kite menyahut pepatah tadi…yukk!!!

Di kesempatan ini,ana ingin mengessyorkan beberapa buah buku karya Hilal Asyraf,seorang novelis dn penulis lepasan MATRI dn sekarang sedang menuntut ilmu di University of Yarmouk,Jordon..Beliau sekarang berumur 22 tahun..

1)Tajuk : Takdir
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-286-2
Mukasurat : 533 Halaman
Status Stok : ADA

Penulis mendapat idea untuk menulis Novel Takdir, apabila penulis menonton trilogi Lord of The Ring yang merupakan adaptasi daripada Novel The Lord of The Ring karangan J.R.R. Tolkien. Penulis masih ingat, ketika itu adalah awal tahun 2008. Penulis berhajat untuk menulis satu cerita trilogi, yang mampu menyambung semula harapan manusia, kepada Allah SWT.

Dengan Novel ini, penulis hajatkan agar ianya memberikan inspirasi, kekuatan, kepada mereka yang beriman kepada Allah SWT, dalam meneruskan perjuangan mereka menentang kebatilan di atas muka bumi ini. Memang kadangkala kita terasa, usaha kita sia-sia.

2)Tajuk : Hero
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-285-5
Mukasurat : 485 Halaman
Status Stok : ADA

Hero, hakikatnya hanyalah satu cetusan idea yang penulis dapat daripada gula getah yang ditinggalkan di tepi dinding dewan kuliah penulis. Daripada situ, ibarat bunga api, idea cerita Hero ini berkembang dan berkembang.

Ditambah hajat penulis yang besar untuk menewaskan apa-apa sahaja watak superhero yang tidak membawa manusia kembali kepada Allah SWT di atas muka bumi ini, penulis berusaha mengadun idea ini dengan sebaik mungkin agar terciptanya ‘Hero’ yang mampu membawa manusia kembali kepada Allah SWT agar memberikan manfaat.

3)Tajuk : Batu-Bata Kehidupan
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-291-6
Mukasurat : 340 Halaman
Status Stok : ADA

BATU-BATA KEHIDUPAN terdiri daripada tiga mauduk utama iaitu Allah, Cinta dan Kehidupan Mukmin yang merupakan bahan bina penting dalam struktur ‘bangunan kehidupan’ setiap insan.
BATU-BATA KEHIDUPAN mengajak pembaca membina ‘bangunan kehidupan’ dengan bahan bina yang berkualiti dan utuh agar ia dapat bertahan hingga ke akhirat.

Bukan semua orang faham berkenaan ukhuwah. Ya, kita sayang sahabat kita. Tetapi, apakah sahabat kita itu faham makna ukhuwah seperti yang kita faham?

Kalau kita faham bahawa ukhuwah tertinggi adalah itsar, (melebihkan sahabat daripada diri sendiri) dan ukhuwah terendah adalah berlapang dada, apakah sahabat kita faham perkara yang sama?

Kalau sahabat kita faham, apakah dia kuat untuk menggerakkan kefahamannya dalam amalan?
… . Ya, jangan harapkan daripada sahabat kita apa-apa.
… . Ya, kita perlu korbankan masa kita untuk sahabat kita.

Kita korbankan ruang jiwa kita untuk sahabat kita. Kita korbankan harta kita untuk sahabat kita. Kita korban apa sahaja. Semuanya untuk ukhuwah kita.

4)Tajuk : Matahari
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-269-5
Mukasurat : 384 Halaman
Status Stok : ADA

Menghimpunkan 18 buah cerpen tarbiah yang mempunyai pelbagai tema iaitu alam persekolahan, persahabatan, percintaan, kekeluargaan dan umum.

5)Tajuk : Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-215-2
Mukasurat : 224 Halaman
Status Stok : ADA

Tiada siapa yang inginkan kehidupan yang sengsara. Mehnah ditempuh bagaikan badai yang bisa membuatkan hati yang rapuh cepat tergugah. Pernah juga terfikir betapa malangnya hidup yang hanya ada derita, seolah-olah bahagia itu tidak mahu singgah walau seketika. Sesekali mengadu kepada Tuhan, terasa hina dan kerdilnya menumpang di bumiNya.

Menghimpunkan siri tazkirah yang disampaikan dalam bentuk penulisan yang bersahaja, buku ini dihadam dan dihayati satu-persatu.

6)Siri kedua Langit Ilahi ini mengumpulkan 60 tazkirah ringkas berkisarkan isu-isu yang berlegar di sekeliling kita. Penulis banyak menyentuh soal hubungan sesama manusia yang dapat mencipta hubungan yang lebih erat dengan Yang Maha Pencipta, Allah SWT.

Isu kekeluargaan juga dikaitkan sebagai pelengkap di dalam aturan kehidupan manusia di muka bumi. Dengan pengolahan yang santai dan bahasa yang mudah difahami, siri tazkirah ini sesuai dijadikan bahan bacaan untuk semua peringkat umur.

7)Tajuk : Langit Ilahi 3: Fanzuru (Maka Lihatlah)
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-265-7
Mukasurat : 314 Halaman
Himpunan 60 Tazkirah yang mampu mengaktifkan jiwa,agar mampu memandang sesuatu bukan dengan mata pancaindera saja, tetapi juga dengan mata hati.

8)Tajuk : Sinergi
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-250-3
Mukasurat : 500 Halaman
Status Stok : ADA

Dua sahabat, Rasyid Zakwan (Asid) dan Irfan Hakimi (Irfan), belajar di University of Yarmouk, Jordan. Ukhuwah mereka memberikan kesan kepada masyarakat sekeliling.

Konflik mula timbul dengan kehadiran Sara Nasuha. Konflik ini bukan konflik dengki-mendengki tetapi konflik untuk menjaga kelangsungan ukhuwah itu. Mereka jatuh cinta kepada Sara Nasuha, dan masing-masing tidak pernah meluahkannya.

Hinggalah satu hari, Irfan menceritakan rasa hatinya kepada Asid. Asid untuk beralah dalam senyap tetapi cintanya juga amat mendalam membuatkan dia sukar untuk kekal tenang. Lalu ukhuwah mereka berdua terganggu.

Sekumpulan pelajar bermasalah – Disaster Five – tidak senang dengan imej bersih Asid dan Irdan. Konflik dua sahabat diambil sebagai peluang keemasan bagi merosakkan ukhuwah mereka. Kes menjadi rumit apabila muncul watak misteri di sebalik kejadian pecah rumah. Tambahan pula Irfan terjebak dalam perangkap…

9)Tajuk : VT
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-227-5
Mukasurat : 511 Halaman
Status Stok : ADA

Pasukan bola tampar MATRI tenat dan hampir dibubarkan hinggalah datang Hussam, jurulatih misteri. Siapa sebenarnya Hussam? Mampukah Hussam membawa MATRI mencalarkan rekod 25-0 SSNP lima tahun berturut-turut? Dapatkah Hussam menggunakan formula Islam untuk membawa Avant Garde ke mercu jaya?

Di tangan Hussam, setiap taktik adalah rahsia. Dan setiap rahsia ada kejutan!

10)Tajuk : Remaja Harapan
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-280-0
Mukasurat :184 Halaman
Status Stok : ADA

Mengisahkan watak utama, Megat Iskandar Asyraf, berumur 11 tahun berusaha untuk cemerlang di dalam USPR. Kisahnya tiada banyak konflik. Sekadar beberapa cerita yang memberikan inspirasi kepada anak-anak kecil untuk belajar bersungguh-sungguh dan tidak cepat kecewa. Terdapat banyak sirah-sirah nabawi dan para sahabat diselitkan dalam cerita ini untuk mengiringi langkah-langkah kejayaan si kecil. Lebih ?ringan? daripada Remaja Mulia yang kelihatan ?berat?. Kelebihan Novel Remaja Harapan ialah berisu ringan, ringkas, tetapi padat. Tidak sepanjang Remaja Mulia. Sesuai dibaca oleh pelajar tahun 5 hingga tingkatan 3. Ibarat cerita dalam cerita, apabila kisah nabawi mengiringi perjalanan si kecil. Dia akan sentiasa teraspirasi dengan kisah-kisah para sahabat dan Rasulullah yang gigih. Ini juga ibarat buku motivasi ringkas kepada anak-anak.

11)Tajuk : Remaja Mulia
Pengarang : Hilal Asyraf
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
ISBN : 978-983-097-242-8
Mukasurat : 132 Halaman
Status Stok : ADA

Remaja Mulia membawa kelainan apabila memunculkan watak kanak-kanak berusia 12 tahun yang jauh lebih matang daripada usianya. Hilal dalam laman blognya menulis, beliau mahu memanjakan pembaca kanak-kanak “dengan karakter-karakter tarbawi, karakter-karakter baik yang mereka boleh contohi. Agar mereka membesar dengan karakter-karakter ini.”

12)TERASING

Jz a word 2 describe d books “besttt!!!”

Boleh dikatakan hampir kesemua buku2 Hilal ni dah ada dalam simpanan..dn setiap kali ke kedai buku,buku2 karya Hilal Asyraf la yg mule2 ana cari..mgkin masuk dgn jiwa..mungkin,heh..so selamat mencuba (ceh!mcm resipi makanan la pulak)..^_^

Leave a comment »

Zikrullah..penenang hati dan jiwa..

Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah  hati menjadi tenteram. (al-Ra`d:28)

Benarlah firman Allah bahawa hati akan tenteram dgn sentiasa mengingati-Nya..Bagaimanakah cara mengingati Allah yg menyebabkan hati kite jadi tenang dan tenteram itu???Wahai saudaraku..jgn kite terkeliru di sini,mengingati Allah di sini bukanlah hanya dgn menyebut nama Allah,tp mngingati Allah di sini adalah dengan mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya..barulah hati jadi tenang..

Sebagai contoh,kite mengingati Allah dgn mengerjakan solat fardhu dan sunat,membaca al-Quran,berzikir,bersedekah dan pelbagai lagi amalan2 soleh yg lain..maka Allah berfirman bahawa dengan cara ini,hati kite akan menjadi tenang..btul x sahabat2??

Sebab itulah,kite biasa mendengar orang yg tidak mengerjakan solat,selalu melakukan perbuatan yg tidak disukai oleh Allah dan sebagainaya,hatinya tidak akan tenang dan jiwa sentiasa kacau..dalam keadaan beginilah syaitan mudah untuk membisikkan kejahatan ke dalam diri kite dn kite akan mudah terhumban ke dalam lembah kebinasaan..oh,betapa mendalam dn bermaknanya kata2 Allah ini yg menjadi benteng agar kite selalu beringat..betapa sayangnya Allah pd hamba2-Nya…

Mari sama2 kite perhatikan maksud zikrullah itu sendiri:

Al-Mawardi mentafsirkan “zikrullah”  dengan maksud ketaatan, balasan dan janji Allah SWT.

Sementara Ibn Asyur  mengatakan  “zikrullah”   bermaksud perasaan takut dan menjaga diri dengan melakukan suruhan dan meninggalkan larangan. Ia juga bermaksud al-Quran dan zikir dengan lidah.

Ringkasnya,  “zikrullah”    bermaksud  kita  menguatkan hubungan dengan Allah SWT  dengan tunduk dan patuh kepada agamaNya dan pengertiannya tidak tertumpu hanya kepada maksud zikir dengan lidah sahaja.

Kite diajar utk tidak sesekali meninggalkan berzikir kepada Allah kerana zikir dapat mengubat penyakit hati yg terdapat dalam diri manusia seperti riak,takbur,ujub,bangga diri dan sebagainya..di sini ana nk tegaskan jgn sesekali kite tidak berzikir dalam masa 1 jam,1 hari bahkan sepanjang masa walaupun kite hanya menyebut nama Allah tnpa mengingati-Nya atau tanpa menghadirkan Allah dalam hati kite…

Tetapi,harus diingat,tuntutan zikir adlh di mna mulut menyebut kalimah zikir dan hati mengingati Allah..Kalimah zikir yg paling ringkas adlh:SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH LAILAHAILLALLAH ALLAHUAKBAR WALAHAWLAWALAQUWWATAILLABILLAHILA’LIYYILA’ZIM…mudah bukan???jom sama2 amalkan di mana jua tak kire masa…:)

Apbila kite mnyebut nama Allah,ketahuilah bahawa Allah akan mengangkat dari 100 hati yg lalai kepada Allah..wah!betapa hebatnya ziikrullah!!!

Saudaraku..perlu diingat juga di sini bahawa janganlah kite sesekali meninggalkan bacaan al-Quran kerana ia merupakan zikir yg paling utama dan pintu kepada tauhid dan hidayah Allah..kalau rasa malas sangatpun,bacalah beberapa ayat pun jadilah dalam sehari..tetapi,jika diperhatikan..tidak malukah kite pd Allah..Allah mngurniakan pelbagai nikmat kepada kite di atas muka bumi ini,tp kite hnya beramal sedikit shja..Allah..malunya kite mnjadi hamba yg tercorot begitu..lakukanlah amal2 soleh yg istiqamah dan rajin kepada Allah supaya Allah mengenali kite dn dapat memberi syafaat kepada kite di akhirat kelak..perumpaannya seperti apbila kite berbuat baik kepada jiran,memberinya bermacam2 hadiah,maka jiran kite itu pasti seronok dan akan mengingati kebaikan kite serta mengenali kite smpai bile2..begitu juda dgn pencipta kita,Allah Azza Wa Jalla…sebab itulah kite dituntut utk melaksanakan HABLUMMINALLAH WA HABLUMMINANNAS…jg hubungan dgn Allah dn sesama manusia…

Kesimpulannya…

tinggal zikir bererti MATI..

hidupkan zikir bererti HIDUP..

WALLAHUA’LAM…

8:53 AM

3 SYAABAN 1432H

05/07/2011

Leave a comment »

Amar Makruf Nahi Munkar

Assalamualaikum..rasanya agak sudah lama ana meninggalkan blog ni..bukan sngaja tggl tp bizi dgn urusan lain yg lebih aula (penting) dri menulis blog ini utk tatapan umum..:)

Pd pg yg indah ini ana diberi kesempatan oleh Allah Taala utk menulis tntg amar makruf nahi munkar..amar makruf bermaksud menyeru kepada kebaikan manakala nahi munkar adlh mencegar dri kemungkaran..

Jk dilihat suasana pd hri ini,rmai org boleh melakukan amar makruf tp x ramai tg boleh melakukan nahi munkar..Kenapa????semestinya kerana tugas nahi mungkar lebih sulit dn sukar berbanding amar makruf…

Isu yg berlaku pd hri ini jg berkenaan  tjuk yg kite bncgkan adlh pamai org suka berteori dri praktikal maksudnya banyak cakap tp lembap dalam bertindak melakukan sesuatu..sebab itulah kite kne berhati2 dlm brckp kerna sangat besar kebenciannya di sisi Allah org yg berkata sesuatu tp tdk melakukannya..firman Allah dlm surah As-Saff:2-3…nau’zubillah..semoga kite tdk tergolong dlm klgn ini…siapalah kite apbila dibenci oleh pencipta kite sendiri..Allah…

Kenapa perlunya amar makruf nahi mungkar ini dalam kehidupan stiap muslim???kerana kite semua adlh khalifah Allah ini..di atas muka bumi ini..di Malaysia,semua muslim dn mukmin tidak terkecuali wajib menjalankan dakwah Islamiyyah kerana belum tertegaknya daulah Islamiyyah di muka bumi kite yg tercinta ini..kite clap apbila mengatakan negara kite adlh neg Islam walhal negara kite hanyalah negara umat Islam kerana komposisi umat Islam yg ramai..tp blm boleh dikatakan negara Islam kerana tunggak pemerintahan di atas tidak mengamalkan Islam sepenuhnya di negara ini..

Jadi,sahabat2..inilah tugas kite di ats muka bumi Allah…tugas kite menyampaikan kebaikan dn mencegah kemungkaran yg semakin berleluasa dewasa ini..Allah..sedihnya bila mengenangkan saudara seIslam kite sendiri hanyut dalam arus kemodenan yg pastinya merobek akhlak murni dlm diri umat Islam itu sendiri…betapa terkilannya apbila peratus org yg buang bayi plg besar adlh dlm kalangan Melayu-Islam itu sendiri..

Sabda Nabi S.A.W. yg diriwayatkn oleh Saidatina Aisyah R.A..

Sesungguhnya seberat-berat azab di akhirat kelak adlh org yg berilmu tp ilmunya tidak bermanfaat..

Perlu diingat..melakukan amar makruf nahi mungkar jg ada syarat2nya…iaitu..berilmu,ikhlas kerana Allah,ksh syg kepada org yg dinasihati (berhikmah,lembut),bersikap sabar dan tenang dan mengerjakan apa2 yg kite anjurkan kepada org lain agar kite tidak dicemuh…

Ada pula timbulnya isu2 dalam mengerjakan amar makruf nahi mungkar ini..cthnya ada yg dilemma dalam berdakwah lah..seperti merasa dirinya tidak layak dn belum layak utk berdakwah sebab byk kelemahan dn rasa diri belum sempurna..bg isu ini,marilah kite tanya diri masing..samapai bile kite akan rasa diri kite ni sempurna..tiada org yg sempurna atas muka bumi ini kecuali yg menghampiri kesempurnaan..jadi,jgn tggu terlalu lama utk mula bergerak kerana tiada org yg tahu ajal kematiannya..jgn pula kite menyesal kerna terlambat..dn jgn biarkan nangka menjadi busuk (kata2 seorg ustaz)..

Apa yg ana perhatikan sekarang adlh ramai org yg tidak memahami konsep mereka hidup di atas muka bumi Allah ini..jk kite sedar ke mana arah tujuan dn matlamat kite selepas ini,pasti semua org akan mula sedar dn tidak berlengah lagi..inilah yg kite risaukan di mana tahap kesedaran yg sangat rendah di kalangan umat Islam ini telah memakan diri sendiri dn semakin berleluasalak kemungkaran dn kemaksiatan tanpa pelapis yg betul2 mantap dn faham serta boleh mentadbir dgn baik…

Kesimpulannya..masing2 harus sentiasa bermuhasabah diri sendiri dan ubahlah yg mana perlu diubah..jom berHIJRAH!!!

7:17 AM

1 SYAABAN 1432H

03/07/2011

Leave a comment »

Mutabaah amal

Salam BERSIH….semoga hari ni lebih BERSIH dari hari smalam..dan semoga hari esok lebih BERSIH dari hari ini…insyaAllah..:)

Pada kesempatan kali ini,ana nk sentuh mengenai mutabaah amal..definisi dan kepentingannya dalam kehidupan kita…Apa itu mutabaah amal??Kenapa kite perlu tahu dn amik tahu mengenai mutabaah amal ni??

Ok,mutabaah amal adalah pengawasan amalan ahli-ahli usrah. Ia dilaksanakan dalam usrah untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti amalan fardhi setiap ahli usrah bagi memastikan hubungan antara mereka dengan Allah itu terjaga, walaupun di luar usrah.

Seringkali, mutabaah amal digunakan sebagai ukuran sejauh mana seorang akh itu serius dalam mengamalkan islam dalam kehidupannya secara seluruh.

Sebagai contoh, secara berperingkat-ringkat;

1) Ahli usrah diminta untuk membaca quran 2 muka surat sehari dan melaporkan sejauh mana mereka berjaya melaksanakannya.

2) Ahli usrah diminta untuk solat berjemaah sekurang-kurangnya 2 kali setiap hari dan melaporkan sejauh mana mereka berjaya melaksanakannya pada usrah berikut.

Harapan dari mutabaah amal ini sangat besar iaitu sehingga seseorang itu mampu melaksanakan amal-amal yang lebih besar dan banyak dan berkualiti tanpa arahan sesiapapun, namun hanya kerana kecintaanNya kepada Allah.

Memang diakui dan tidak dinafikan,melakukan ibadat dengan ikhlas kepada Allah itu memang sangat sukar dan memerlukan mujahadah yg tinggi,tp melakukan maksiat dan dosa itu sangat mudah dan senang..TETAPI,apbila kite sudah mencapai tahap kemanisan dalam beribadat kepada Allah,maka hilanglah sifat liat dlm ibadat dan kite akan merasa seronok dan ingin sentiasa menambah ibadat kite kepada Allah atas rasa kecintaan kepada-Nya…Apa yg paling mencabar untuk mengamalkan mutabaah amal ini adlh bagaimana untuk trus istiqamah melakukannya…Allah sangat suka hamba-Nya yg melakukan ibadat kepada-Nya dgn istiqamah yakni berterus-terusan walaupun sedikit..Ya,kalau banyak melakukan ibadat tapi hanya hangat2 tahi ayam tidak boleh jgk,btol x??Kite sendiri pun x rasa seronok apbila melakukan ibadat yg sebegitu…

Apa pula kepentingan kite bermutabaah amal ini???

Sebenarnya,mutabaah amal memiliki banyak kelebihan kpd diri kite sendiri,antaranya adlah mutabaah amal dapat mengelakkan diri kite dri melakukan maksiat kepada Allah kerana kite slalu menjaga amalan kite secara istiqamah..Seterusnya,amalan yg kite lakukan itu akan membawa kepada kejayaan..Ya, mengapa tidak??Sebab apbila kite melakukan ibadat yg berterusan dn ikhlas kerana Allah,pastinya akan diberkati oleh-Nya..Bukankah itu matlamat kite hidup di dunia ini??MENCAPAI MARDHATILLAH(KEREDAAN ALLAH S.W.T.)..

Di sini,ana ingin berkongsi beberapa mutabaah amal yg boleh dijadikan panduan..semoga bermanfaat..:)

SUBUH:

-solat qabliah

-solat fardhu *awal

-*jemaah

-Al-Mathurat

-solat sunat isyrak

-bacaan Al-Quran

DHUHA:

-solat sunat dhuha

ZOHOR:

-solat qabliah

-solat fardhu *awal

-*jemaah

-solat ba’diah

-bacaan Al-Quran

ASAR:

-solat qabliah

-solat fardhu *awal

-*jemaah

-bacaan Al-Quran

-al-Mathurat

-riadah

MAGHRIB:

-solat fardhu *awal

-*jemaah

-solat ba’diah

-solat hajat

-solat taubat

-bacaan Al-Quran

ISYAK:

-solat qabliah

-solatt fardhu *awal

-*jemaah

-solat ba’diah

-bacaan Al-Quran

LAIN-LAIN:

-Al-Mulk

-Juz amma

-bacaan sirah

-bacaan fikrah

-sedekah

-mjlis ilmu

-usrah (circle/halaqah)

-qiamullail (solat tahajud,taubat,hajat,istikharah,tasbih,witir,bacaan Al-Quran)

-Kendiri (muhasabah diri,maafkan org lain,minta maaf)

-Puasa sunat (Isnin,Khamis,puasa Hari Putih (13,14,15))

-Surah harian:::::

~Ar-Rahman (ISNIN)

~Al-Waqiah (SELASA)

~Al-Muzzammil (RABU)

~As-Sajjadah (KHAMIS)

~Yaasin (KHAMIS)

~Al-Kahfi (JUMAAT)

~Al-Insan (SABTU)

~An-Nuh (AHAD)

~~~SeLaMaTbErAmAl:::

Bismillahirrahmanirrahim…….

Allahumma inna nau’zubikaminalhammiwalhazan..

Wa na’uzubikaminala’jziwalkasal..

Wa na’uzubikaminaljubniwalbukhl..

Wa a’uzubikamin gholabatiddaini wakohrirrijal…amiiin ya rabbal a’lamiiin……..

9:47 AM

25 REJAB 1432H

27 JUN 2011…

Leave a comment »

qalbunsalim

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu’man bin Basyir)

Nuurnoar's Blog

Photoblog & Weblog

MyEverydayLife

Just a story about me and things around me

Azumar's Weblog

Just another WordPress.com weblog

KuFAIZ's Blog

Just another WordPress.com weblog

Gemilang Pasti Management

Konsultan pembangunan diri remaja dan kanak-kanak

Saifulislam.Com

Erti Hidup Pada Memberi

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.