Perjalanan kekasih agung menuju redha-Mu:27 REJAB

israk & mikraj

PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

Sempena bulan Rejab yang banyak keberkatannya ini, ruangan Sudut Agama menyorot peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah. Penerangan yang diberikan adalah bersifat sepintas lalu, dan dicadangkan agar anda merujuk kepada ahli agama yang benar dan bertauliah seperti ustaz atau guru yang berkenaan bagi mendapatkan fakta dan huraian selanjutnya.

Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-‘AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.

(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S.W.T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah Al-Israa’: Ayat 1).

From here:
http://www.kerepekjohor.com/2011/06/israk-mikraj.html
Advertisements

Leave a comment »

Indahnya hidup bertutup aurat…:)

Assalam..

pada post kali ini ana nk tekankan bab aurat..bab aurat adlh sgt penting dalam kehidupan sama ada lelaki mahupun wanita..tapi kalau dilihat pd zaman serba canggih ni,wanita dn aurat amat serasi dan sukar dipisahkan..bukan sj pd zaman sekarang,tp sejak dahulu lg…Bab aurat sering menjadi current issue n tak pernah reda malah semkin menjadi-jadi setelah dunia Barat memperkenalkan 3F iaitu FUN,FASHION N FOOD..owh,memang sgt terkesan ideologi Barat ini di Asia..ana sgt terkilan..ana nasihatkan kite tgk dan ukur sendiri adkh betul apa yg kite buat,fikir dulu sblm bertindak kerana boleh dikatakan seluruh ruang lingkup kita ingin dikuasai Barat..SEDARLAH WAHAI SAUDARAKU!!

Org yg tahu dan ada ilmu bab aurat ni ada dua jenis:sama ada mengaplikasikan ilmunya dgn menutup aurat dgn sempurna dn 1 lg hanya sekadar tahu tp lgsg x mengamalkan ilmu itu,malahan kite tgk skng betapa dahsyatnya isu aurat terutamanya pendedahan aurat wanita yg nyata berpakaian tp berbogel bak kata Rasul junjungan kita,Nabi Muhammad S.A.W..

Lihat dalam firman Allah berkaitan aurat yg WAJIB!!! ditutup: Surah An-Nur:31,Surah Al-Ahzab:59.

Ilmu tentang aurat WAJIB diketahui oleh semua orang sm ada perempuan atau lelaki,kecik atau besar,tua atau muda…Sebelum ana bawa lebih lanjut bab aurat dan bermacam2 fesyen pendedahan aurat pd zaman sekanrang,mari kita refresh blik APA ITU AURAT dn di mana BAHAGIAN YANG WAJIB KITE TUTUP sebagai muslim..

 

 

 

MaksudAuratdari segi bahasa:Segala perkara yang dirasa malu (jika dilihatkan ,didedahkan) juga memberi makna a’ib,cacat,cela atau juga diterjemahkan sebagai lorong-lorong  jalan di bukit. (Munawwir,Kamus Bahasa A’rab-Indonesia)

Private parts, genitals, defect, fault and blemish. (Al-Mawrid Al-Quareeb,A Pocket Arabic-English Dictionary)

Dalam Hadis:”Wanita itu adalah a’urat”.( المَرْأةُ عَوْرَةٌ ),Maksudnya wanita itu menjadi a’urat kerana dirinya adalah aurat bila ia menampakkan apa yang patut ia rasa malu seperti mana seseorang yang bila auratnya tersingkap  terasa malu. (Lisanul A’rab.Jilid 4) 

Kesimpulannya:

Aurat itu ialah suatu (yang terdedah,tersingkap, terbuka) maka terasa malu seperti aib seseorang didedahkan maka ia akan malu,dan adakalanya perkara itu menjatuhkan maruah (menurunkan harga) dirinya.Maka kerana itulah ‘AURAT’ (aibnya) ditutup dan dijaga untuk memelihara harga dirinya, seperti penjual menyembunyikan kecacatan (aib) barang supaya tidak jatuh harganya.

Maksud Aurat dari segi syara’:Suatu yang wajib ditutup atau suatu yang haram dilihat. (Fiqh Al-Manhaji A’la Al-Mazhab Al-Imam Syafie’,Jilid 1)

Aurat itu bukan hanya dalam ruang lingkup menampakkan kulit kite sj,tp aurat jg termasuklah berpakaian ketat,seksi,mencolok mata,longgar dn sebagainya..ana rasa kite boleh fikir sendiri mcm mane yg dikatakan aurat..ukurlah diri kite,adkh kite nampak seksi di mata org lain,maka itulah aurat..

Jangan amalkan ini!!!!!!!!

 

 

 

Amalkan ini…:)

 

 

 

 

 

 

Batas aurat harus dijaga dgn baik wahai saudara-saudaraku…

jom kite revise balik aurat sesama muslim:

Aurat antara perempuan dan lelaki bukan muhrim;

perempuan:seluruh badan adlh aurat kecuali muka dan tapak tangan…p/s:wahai wanita..jgn tahu sj,lakukan..amalkan..!!!

lelaki:aurat antara pusat dan lutut sj..

Aurat antara lelaki sesama lelaki dan perempuan sesama perempuan..(walaupun saudara-mara,adik-beradik dll)-aurat antara pusat dan lutut..p/s:jd jgn menggatal la nk berbogel depan adik beradik lelaki mahupun perempuan..hanya antara suami isteri sj tiada aurat…!

Jadi..apa tggu lg wahai saudaraku sekalian…yg dah tutup aurat dgn sempurna..tahniah ana ucapkan..semoga istiqamah dn mgkn boleh jd lbh baik seperti memakai tudung yg lebih labuh dari sekarang atau pakaian yg lebih longgar..

Yang merasakan dirinya belum lg memenuhi batasan aurat seperti di atas,silakan mnutup aurat dgn baik lepas ni…ingatlah,mujahadahmu insyaAllah diberkati Allah dan pahala yg besar buatmu..sanggupke kite asyik menambah atau top up dosa kering setiap hari bile kuar rumah..free2 je dapat dosa yg sama setiap hari selagi belum berubah..tidakkah anda berfikir betapa kite boleh jimat dosa setiap hari bile kite dah tutup aurat dgn sempurna ibarat kite nk jimat penggunaan air dan elektrik (maklumlah taarif dah naik) setiap hari???

Yakinlah kite bahawa apbila kite menuruti syariat Allah yg indah itu,kite akan dapat merasa keberkatan yg mencurah-curah dari Allah Taala dalam kehidupan kite..sape tak suke bile hamba kite ikut kata kite..mcm bibik atau org gaji yg taat pada tuannya..semua org suka hati dan gembira,btol x???

Jadi,apa tggu lagi,kalau bukan sekarang bila lagi??kalau bukan kite sape lagi??

JOM!!!

Ya Allah Ya Tuhanku..jadikanlah kami dan keturunan kami org2 yg sentiasa istiqamah dalam menutup aurat dgn sempurna..Berilah kami kesejahteraan di dunia dan di akhirat..amiiiin!

8:03 AM

24 REJAB 1432H

26 JUN 2011…

^_^

 

Leave a comment »

Usaha msti..tp hidayah sememangnya milik Allah…

Assalam…

Jom selak laman suci surat cinta dari Pencipta Langit dan Bumi..Surah al-an’am:125

Maksudnya:Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.

Maksud lapang dada dalam ayat di ats ialah suatu cahaya ilahi yang diletakkan dalam hati seseorang sehingga menjadi lapang dada..Tanda org lapang dada:
-Jiwa cenderung pada akhirat dan kebaikan.
-Benci kepada maksiat dan keburukan.
-Sentiasa bersedia menghadapi kematian.
-Menjauhi diri dari tipu daya keduniaan.
Manakala,maksud sesak dada dalam ayat di atas ialah orang yg tidak beriman kpd Allah, diumpamakan spt org sedang mendaki ke langit dgn segala kepayahan sehingga sesak dada. Mereka terdiri dari org kafir, fasik, pengkhianat,zalim, sesat,

dan pendusta agama..Tanda org sesak dada:
-Sentiasa mencari jalan mengganggu perkembangan agama Islam
-Benci dan gelisah dgn ajaran Islam.
-Sentiasa gusar dan takut dgn kematian.

Subhanallah..terbukti bahawa hanya Allah berkuasa mengurniakan hidayah kepada hamba-hambaNya..Jika Allah menginginkan kebaikan buat hamba-Nya,Allah akan kurniakan kebaikan buatnya..Segala-galanya tidak sukar bagi Allah Azza Wa Jalla..Allahuakbar!!!

Tetapi harus diingat takdir itu di hujung usaha manusia..Allah juga akn melihat usaha hamba-Nya dalam usaha untuk mendapatkan hidayah..Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri :Surah Ar-Ra’d (ayat 11)..Hal ini kerana Allah tidak melihat pada natijah,sebaliknya Allah menilai pd usaha kite..btol tak kwn2???

Bagaimana cara atau usaha kita utk mendapat hidayah Allah???

–Sentiasa membaca al-Quran dan menghayati kandungannya

-Istiqamah dalam melakukan ibadat wajib

-Melazimkan diri melakukan ibadat sunat seperti solat sunat dan puasa sunat

-Sentiasa berzikir kepada Allah S.W.T.

-Sentiasa berdoa memohon hidayah daripada Allah…

Apakah maksud hidayah??Hidayah ialah petunjuk dari Allah S.W.T..Orang yg diberi hidayah oleh Allah tak semestinya menerima hidayah Allah..Hanya orang yg menerima hidayah Allah itu digelar orang yg mendapat hidayah Allah kerana tanda orang yang mendapat hidayah adalah berubah tingkah lakunya dari kufur kepada beriman atau dari orang Islam yg jahil kepada muslim yg beriman..

Tahukah anda???Hidayah Allah boleh terbahagi kepada 2 kategori:

Hidayah itu ada dua macam.Masing-masing adalah hidayah dilaIah dan hidayah taufiq.

Hidayah Dilalah

Ini adalah bimbingan atau petunjuk pada kebenaran. Dalam hidayah ini, terdapat campur tangan dan usaha manusia, di samping hidayah Allah dan bimbingan RasulNya. Allah telah menunjukkan jalan kebenaran pada manusia yang mukallaf, juga Dia telah menunjukkan jalan kebatilan yang menyimpang dari petunjuk para Rasul dan KitabNya. Para rasul pun telah menerangkan jalan ini kepada kaumnya. Begitu pula para da’i. Mereka semua menerangkan jalan ini kepada manusia. Jadi semua ikut ambil bagian dalam hidayah ini.

Hidayah Taufiq

Hidayah ini hanya milik Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya (dalam pemberian hidayah taufiq ini). Ia berupa peneguhan kebenaran dalam hati, penjagaan dari penyimpangan, pertolongan agar tetap meniti dan teguh di jalan kebenaran, pendorong pada kecintaan iman. Pendorong pada kebencian terhadap kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan.

Hidayah taufiq diberikan kepada orang yang memenuhi panggilan Allah dan mengikuti petunjukNya.
Jenis hidayah ini datang sesudah hidayah dilalah. Sejak awal, dengan tidak pilih kasih, Allah memperlihatkan kebenaran kepada semua manusia. Allah berfirman:
Artinya:
“Dan adapun kaum Tsamud maka mereka telah kami beri petunjuk tetapi mereka lebih menyukai buta (kesesatan) daripada petunjuk itu …. ” (Fushshilat: 17 )

Dan untuk itu, Allah menciptakan potensi dalam diri setiap orang mukallaf untuk memilih antara jalan kebenaran atau jalan kebatilan. Jika dia memilih jalan kebenaran menurut kemauannya sendiri maka hidayah taufiq akan datang kepadanya. Allah berfirman:
Artinya: “Dan orang-orang yang meminta petunjuk, Allah (akan) menambah  petunjuk pada mereka dan memberikan kepada mereka (balasan) ketakwaannya ” . (Muhammad: 17)

Jika dia memilih kebatilan menurut kemauannya sendiri, maka Allah akan menambahkan kesesatan padanya dan Dia mengharamkannya mendapat  hidayah taufiq. Allah berfirman :
Artinya:”Katakanlah: ‘Barangsiapa yang berada dalam kesesatan, maka biarlah Tuhan Yang Maha Pemurah memperpanjang tempo baginya …. “(Maryam: 75)
Artinya: …Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah memalingkan hati mereka “. (Ash Shaf: 5)

Ya..terbukti!!hidayah sangat penting dalam kehidupan kita..ia byk kali disebut dalam al-Quran..kenapa ana kata hidayah penting??apa peranan hidayah dalam kehidupan kita sebenarnya???Mari kita sama2 telusuri beberapa kepentingan hidayah:

-Benteng iman atau mencegah syirik kepada Allah..

-Mudah dapat keredaan Allah..

-Terdorong ke arah kebaikan..

-Menjadikan seseorg hidup bahagia di dunia dn di akhirat..

-Sabar menghadapi dugaan hidup..

-Benci kepada maksiat dan kemungkaran..

-Jiwa tenang..

Mendapat hidayah dari Allah merupakan satu anugerah yang paling besar..

*Ayah Nabi Ibrahim yang bernama Azhar kerana tidak mendapat hidayah tetap menjadi kafir sehingga akhir hayatnya..

*Abu Jahal,bapa saudara nabi s.a.w kerana tidak mendapat hidayah juga mati dalam kekufuran..Begitulah yang lain-lainnya seperti isteri dan anak-anak nabi Nuh assalatuassalam..

*Asiah ialah seorang isteri yang mudah mendapat hidayat Allah.Ketika Nabi Musa diutuskan menyampaikan dakwahnya, baginda mendapat tentangan daripada firaun dan pengikutnya.Tetapi isterinya sendiri telah menganut agama yang disampaikan oleh Nabi Musa..Firaun memujuk isterinya Asiah supaya mengubah keyakinannya, tetapi Asiah menjawab’ Aku boleh mengaku engkau(firaun)sebagai suami tetapi bukansebagai tuhan..Akhirnya Asiah dibunuh.Rohnya diangkat oleh Allah ke suatu tempat yang tenang dan damai..
*Isteri dan anak Nabi Nuh A.S. adalah org yang tidak mendapat hidayah walaupun keluarga nabi sendiri..Nabi Nuh menyuruh kaumnya supaya meninggalkan penyembahan berbagai-bagai tuhan, tetapi mereka tidak menerima seruan baginda.Begitu juga dengan isteri dan anaknya. Walaupun jaminan diberi untuk kebahagiaan tetapi hidup di dunia dan di akhirat tetapi isteri dan anaknya tetap menghina Nabi Nuh..Akhirnyamereka ditenggelamkan dalam banjir besar..
Marilah sama2 kite panjatkan setinggi tinggi kesyukuran kepada Allah Alhamdulillah!!! kerana nikmat hidayah yg tidak ternilai ini..mgkn kite pernah terfikir bertuahnya kite kerna memperoleh hidayah dari Nya..tapi bagaimana pula dgn org yg blm lg memperoleh hidayah dari Allah??bukankah sgt kasihan..sebab itulah apbila kite berjumpa dgn org yg melakukan maksiat,hendaklah kite selalu amalkan utk berdoa spya mreka jg memperoleh hidayah seperti kite..begitu jg dgn org bukan Islam…insyaAllah doa kite untuk org lain akan diaminkan oleh malaikat..amiiin……

Leave a comment »

Ujian…tanda amaran atau tingkatan darjat di sisi-Nya..???

Semua org pernah diuji bukan??Ujian itu merupakan asam garam kehidupan yg penuh berliku ini..Tiada orang sepi dari ujian..Bezanya antara manusia yg menerima ujian ini adalah bagaimana kita mghadapi ujian yg diturunkan oleh Allah S.W.T. Yang Maha Penyayang..Pernahkah kita terfikir kenapa kita harus diuji lagi sedangkan Allah telah menentukan takdir,qada’ dan qadar masing2???

Read the rest of this entry »

Leave a comment »

Kaulah pengobar semangatku….

Assalamualaikum w.b.t..salam1 ukhuwah..salam 1 ummah..salam 1 perjuangan…

Mungkin ada yg tertanya-tanya siapakah pengobar semangat yg ana maksudkan ini..emm mgkin ada yg berpendapat,pengobar semangat adalah ayah kite,ibu kite,suami,isteri,adik beradik,sanak saudara dn sebagainya..

Ya..org2 ni mgkn mnjadi pengobar semangat untuk anda semua mghadapi pancaroba hidup in yg penuh berliku..mungkin jg menguatkan kite di saat hati terasa ingin mengalah..mgkn juga memujuk hati kite dgn pujukan2 lembut dan bicara yg menusuk kalbu..masing2 punya tmpat untuk mengadu hati di samping mengadu kepada Tuhan Yang Esa terutamanya dn pastinya.Sesungguhnya dunia ini adalah taman permainan yg Allah sediakan utk hamba-hambaNya menguti sebanyak mungkin bekalan utk ke akhirat kelak..

Read the rest of this entry »

Leave a comment »

“Sabar 2 ada batasnya….”

Ana dah tak tahan macamni ukhti..ana dah tak tahan…

Ana rasa ana dah cuba buat yg terbaik yg mampu ana buat tp kenapa sampai sekarang tak nampak ada hasil pun..macam mana ni ukhti..ana dah tak tahan sangat..rasa nak putus asa pun ada..huuu…

Ana buat ini salah..ana buat itu salah..mana yg btol pun ana tak tahu..dahlah hari2 kena bebel di supervisor ana tu..tak cukup tu kawan2 pun semua pandang ana sebelah mata je,mcmlah ana ni pelacur pulak..Allahuakbar!Apa salah ana ni ukhti..dah setahun ana cuba yg terbaik…Ana tahu ana perlu ngadu kt Allah tapi ana dah usaha dn tawakal,eksperimen ana tu mcm tu jugak..tak nampak hasil lgsung..asyik2 negatif je resultnya..kadang2 SABAR 2 ADA BATASNYA JUGAK..ana dah tak tahan sangat,rasa nk putus asa je blaja ni..huhuuu..

Read the rest of this entry »

Leave a comment »

Assalamualaikum w.b.t.

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum…

Bismillahirrahmanirrahim…

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Dengan ini,pada 12hb Jun 2011 bersamaan 10 Rejab 1432 H pada pukul 5:10 p.m. ana merasmikan blog ana yg bernama qalbunsalim…Semoga bermanfaat untuk Islam…Alhamdulillah…

Read the rest of this entry »

Leave a comment »

qalbunsalim

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu’man bin Basyir)

Nuurnoar's Blog

Photoblog & Weblog

MyEverydayLife

Just a story about me and things around me

Azumar's Weblog

Just another WordPress.com weblog

KuFAIZ's Blog

Just another WordPress.com weblog

Gemilang Pasti Management

Konsultan pembangunan diri remaja dan kanak-kanak

Saifulislam.Com

Erti Hidup Pada Memberi

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.